Plán spolupráce s rodiči
- Docílit větší vzájemnou informovanost o projevech dítěte ve všech složkách jeho osobnosti, potřebách, zájmech a zálibách - dotazník, portfolio, diagnostika, rozhovory, předání výsledků vzdělávání – dle SUKů u dětí 3-6letých.
- Společně stanovit cíl působení na dítě vedoucí k jeho rozvoji.
- Doporučovat rodičům postupy, náměty a úkoly vzhledem k individuálnímu vývoji dítěte, jeho možnostem - samostatnost, sebeobsluha, společenské návyky, grafomotorika, řeč, tělesný a pohybový vývoj, úroveň poznávacích procesů, logické myšlení, volní vlastnosti a postoje.
- Nabídnout rodičům publikace - Mezi námi pastelkami, Co si tužky povídaly, Počítání soba Boba, Rozvoj zrakového vnímání, Mezi námi předškoláky, Říkej se mnou, Hrajeme si s řečí, Zlomíš si jazýček?, Jsi tam, brácho?, Maličkosti, Najděte si svého marťana, odborné – podle individuální potřeby dítěte.
- Seznamovat rodiče na nástěnkách, při schůzkách, hovorových chvilkách nebo písemným sdělením, zapůjčením:
- se ŠVP a TVP, Prováděcím plánem, řády, směrnicemi, výsledcích práce školy
- s možností spolupodílet se na tvorbě dokumentů školy / Školní řád, ŠVP/
- s principy MŠ PZ a zásadami MŠ PZ, se zdravou výživou, životním stylem
- s rolí učitelky, facilitátorským postojem k práci
- s postupy komunikace, s riziky trestů, pochval a odměn, sebehodnocením
- s vedením dětí k samostatnosti a zodpovědnosti
- s nutností vytváření a dodržován pravidel/soužití, bezpečnosti, hygieny, her/ s možností účasti na tvorbě TVP a jeho realizaci
- s výsledky působení na dítě dle společně stanoveného cíle působení
- s výsledky práce dětí, portfoliem, aktuálním děním v MŠ, našich požadavcích
- Seznamovat rodiče s připravovanou TČ – zapojit je do spolupráce při plánování činností - výlety, exkurze, náměty na tvoření, společné akce v MŠ.
- Poskytnout rodičům dotazník – návrhy na akce, aktivity v průběhu roku.
- Podávat si vzájemně zpětné informace o prožitcích dětí z uskutečněných akcí.
- Dát rodičům možnost podávat připomínky k MŠ, ŠJ, personálu, programu - schránka, hovorové chvilky, operativně svolané schůzky.
- Opatřovat si od rodičů zpětnou vazbu o kvalitě své práce ve třídách – rozhovory.
- Ocenit případnou aktivitu rodičů ve prospěch školy veřejným poděkováním.
- Úzce spolupracovat s rodiči a aktivizovat je k přímé účasti při:
- ESS, keramice, flétně
- rozvoji a aktivizaci slovní zásoby dítěte, prevenci správné výslovnosti
- spolupráci s logopedem při špatné výslovnosti hlásek, vadách řeči - logoped v MŠ.
- při komunikaci s dítětem dle doporučených postupů z kurzu Respektovat a být respektován.
- Přijímat pozitivně pedagogická doporučení učitelek a snažit se jimi řídit.
- Podílet se na tvorbě pravidel soužití – zapracovávat do ŠVP.
- Doporučovat dětskou a odbornou literaturu i o výchově a podpoře zdraví, návštěvu knihovny.
- Podávat informace na internetových stránkách školy - aktuality, náměty, doporučení týkajících se osobnostního rozvoje dětí a zdravého životního stylu - hračky, knihy, činnosti, stravování, novinky v přístupech.
- Seznamovat rodiče s jejich právy a povinnostmi, právními normami, programy ZŠ.
- Informovat rodiče o odborných pracovištích poskytujících pomoc při výchovných
a vzdělávacích obtížích dítěte - SPC, PPP. - Objasňovat změnu v přístupu hodnocení výsledků při činnostech – odstraňování soutěživosti, nezdravé konkurence.
- Společně prožívat hry, činnosti, výlety, dílničky, aktivity dětí - prováděním v přítomnosti rodičů, společně s rodiči.
- Využívat možnosti rodičů ke sponzorství.
- Zapojovat rodiče do přípravy oslavy narozenin dětí a Vánoc, společně připravit dárek, pohoštění.
- Dbát na přiměřené oblečení dětí ve třídách i venku, na ochranu před UV zářením.
- Zprostředkovat vyšetření zraku dětí.
- Zprostředkovat vyšetření chodidel u dětí – správný vývoj, náprava.
- Zapojit rodiče do vyplnění dotazníku - na konci školního roku, po třech letech.
- Pokusit se průběžně od rodičů získávat zpětnou vazbu.
- Pokusit se zorganizovat cílené návštěvy rodičů v MŠ.
- Zapojit rodiče do spolupráce s aplikací Twigsee.
Nabídka literatury týkající se práce v MŠ
- Kurikulum podpory zdraví v MŠ
- Rámcový program pro PV
- Program Zdravá škola
- ŠVP, TVP
PLÁN SCHŮZEK S RODIČI VE ŠKOLNÍM ROCE 2024 - 2025
Seznámení rodičů s programem školy – třídní schůzky září
- seznámení rodičů s principy a zásadami MŠ PZ
- seznámení rodičů se ŠVP, TVP – způsob práce, spolupráce, organizací
- Řád školy, Směrnice pro vybírání příspěvků, pro ŠJ
- návrhy rodičů aktivit a akcí pro děti
- získávání a podávání informací o dětech, diagnostika
- požadavky, připomínky, dotazy rodičů
Schůzka s učitelkami ZŠ, rodiči předškoláků – září - říjen
- předání informací o způsobu práce s dětmi v MŠ a ZŠ, programy škol
- nabídka a seznámení rodičů s ESS
- zkušenosti z práce v 1. třídě - učitelky ZŠ
- návody, náměty pro grafomotoriku, rozvoj myšlení pro předškoláky
Beseda pro rodiče s Mgr. Jiřím Haldou – říjen
Podzim tvoření– říjen- listopad
- podzimní tvoření z jablek, přírodnin…
- pohoštění dětí a rodičů
Vánoční zpívání a koledování
- společné zpívání koled s rodiči
- slavnosti u stromečku, pohoštění
Připravenost dětí na školu, školní zralost – březen
- přednáška psychologa – školní zralost, beseda o problematice
- doporučení dětských knih, hraček, pomůcek
- získávání a podávání informací o dětech
Čteme dětem v MŠ –– březen
- čtení rodičů z oblíbené knihy
Velikonoční stezka - duben
- společné plnění úkolů s rodiči, prarodiči...
- pohoštění
Schůzka rodičů nových dětí – květen - vedení
- koncepční záměry, ŠVP, způsob práce, spolupráce, organizace
- vzájemné připomínky, dotazy, rady, náměty, prohlídka školy
- adaptace dětí
Oslava dne dětí a rodiny v MŠ – červen
- společné prožití odpoledne dětí a rodičů na školní zahradě s Aktivitkou
- pohoštění
Loučení s předškoláky- červen
- pasování předškoláků
- program pro děti
Den otevřených dveří pro rodiče
- společné hry ve třídě
- informace pro rodiče
Provádět hovorové hodiny, schůzky dle potřeby tříd, učitelek a rodičů.