Plán spolupráce s rodiči
-
- Docílit větší vzájemnou informovanost o projevech dítěte ve všech složkách jeho osobnosti, potřebách, zájmech - dotazník, portfolio, diagnostika, rozhovory, předání výsledků vzdělávání – dle SUKů u dětí 3-6letých.
- Společně stanovit cíl působení na dítě vedoucí k jeho rozvoji.
- Doporučovat rodičům postupy, náměty a úkoly vzhledem k individuálnímu vývoji dítěte, jeho možnostem - samostatnost, sebeobsluha, společenské návyky, grafomotorika, řeč, tělesný a pohybový vývoj, úroveň poznávacích procesů, logické myšlení, volní vlastnosti a postoje.
- Nabídnout rodičům publikace - Mezi námi pastelkami, Co si tužky povídaly, Počítání soba Boba, Rozvoj zrakového vnímání, Mezi námi předškoláky, Říkej se mnou, Hrajeme si s řečí, Zlomíš si jazýček?, Jsi tam, brácho?, Maličkosti, Najděte si svého marťana, V každé chvíli jste jim vzorem, a další odborné – podle individuální potřeby dítěte.
- Seznamovat rodiče na nástěnkách, při schůzkách, hovorových chvilkách, při konzultacích, v aplikaci Twigsee nebo písemným sdělením, zapůjčením:
- se ŠVP a TVP, Prováděcím plánem, řády, směrnicemi, výsledcích práce školy
- s možností spolupodílet se na tvorbě dokumentů školy / Školní řád, ŠVP/
- s principy MŠ PZ a zásadami MŠ PZ, se zdravou výživou, životním stylem
- s rolí učitelky, facilitátorským postojem k práci
- s postupy komunikace, s riziky trestů, pochval a odměn, sebehodnocením
- s vedením dětí k samostatnosti a zodpovědnosti
- s nutností vytváření a dodržován pravidel/soužití, bezpečnosti, hygieny, her/ s možností účasti na tvorbě TVP a jeho realizaci
- s výsledky působení na dítě dle společně stanoveného cíle působení
- s výsledky práce dětí, portfoliem, aktuálním děním v MŠ, našich požadavcích
- Seznamovat rodiče s připravovanou TČ – zapojit je do spolupráce při plánování činností - výlety, exkurze, náměty na tvoření, společné akce v MŠ.
- Poskytnout rodičům dotazník – návrhy na akce, aktivity v průběhu roku.
- Podávat si vzájemně zpětné informace o prožitcích dětí z uskutečněných akcí.
- Dát rodičům možnost podávat připomínky k ŠVP, MŠ, ŠJ, personálu, programu - schránka, konzultace, hovorové chvilky, trojlístky – společná setkání – rodič, učitelky, dítě, operativně svolané schůzky.
- Opatřovat si od rodičů zpětnou vazbu o kvalitě své práce ve třídách – rozhovory, dotazníky, konzultace.
- Ocenit případnou aktivitu rodičů ve prospěch školy veřejným poděkováním.
- Úzce spolupracovat s rodiči a aktivizovat je k přímé účasti při:
- ESS, keramice, flétně
- rozvoji a aktivizaci slovní zásoby dítěte, prevenci správné výslovnosti
- spolupráci s logopedem při špatné výslovnosti hlásek, vadách řeči -logoped v MŠ.
- při komunikaci s dítětem dle doporučených postupů z kurzu Respektovat a být respektován.
- Přijímat pozitivně pedagogická doporučení učitelek a snažit se jimi řídit.
- Podílet se na tvorbě pravidel soužití – zapracovávat do ŠVP.
- Doporučovat dětskou a odbornou literaturu i o výchově a podpoře zdraví, návštěvu knihovny.
- Podávat informace na internetových stránkách školy, na nástěnce v hale a v aplikaci Twigsee - aktuality, náměty, doporučení týkajících se osobnostního rozvoje dětí a zdravého životního stylu - hračky, knihy, činnosti, stravování, novinky v přístupech.
- Seznamovat rodiče s jejich právy a povinnostmi, právními normami, programy ZŠ.
- Informovat rodiče o odborných pracovištích poskytujících pomoc při výchovných a vzdělávacích obtížích dítěte - SPC, PPP.
- Objasňovat změnu v přístupu k učení, vzdělávání a podpoře dětí, změnu hodnocení výsledků při činnostech – formativní přístup, kooperativní učení, sociální učení, prožitkové učení - odstraňování soutěživosti, nezdravé konkurence.
- Společně prožívat hry, činnosti, výlety, dílničky, aktivity dětí a rodičů - prováděním v přítomnosti rodičů, společně s rodiči.
- Využívat možnosti rodičů ke sponzorství.
- Zapojovat rodiče do přípravy oslavy narozenin dětí a Vánoc, společně připravit dárek, pohoštění.
- Dbát na přiměřené oblečení dětí ve třídách i venku, na ochranu před UV zářením.
- Zprostředkovat vyšetření zraku dětí.
- Zprostředkovat vyšetření fyzioterapeutem – správný vývoj, náprava.
- Zapojit rodiče do vyplnění dotazníku - rodiče nových dětí – na začátku školního roku, na konci školního roku, po třech letech.
- Pokusit se průběžně od rodičů získávat zpětnou vazbu.
- Pokusit se zorganizovat cílené návštěvy rodičů v MŠ, zapojit nové rodiče do spolupráce s aplikací Twigsee.
- Pravidelně informovat rodiče o průběhu vzdělávání v MŠ – prostřednictvím Twigsee.
- Podávat pravidelně a včas rodičům informace o organizaci, průběhu vzdělávání a aktualitách – aplikace Twigsee, webové stránky.
Nabídka literatury týkající se práce v MŠ
- Kurikulum podpory zdraví v MŠ
- Rámcový program pro PV
- Program Zdravá škola
- ŠVP, TVP
PLÁN SCHŮZEK S RODIČI VE ŠKOLNÍM ROCE 2025 - 2026
- Seznámení rodičů s programem školy - září
- seznámení rodičů s principy a zásadami MŠ PZ
- seznámení rodičů se ŠVP, TVP – způsob práce, spolupráce, organizací
- Řád školy, Směrnice pro vybírání příspěvků, pro ŠJ
- návrhy rodičů aktivit a akcí pro děti
- získávání a podávání informací o dětech, diagnostika
- požadavky, připomínky, dotazy rodičů
- Schůzka s učitelkami ZŠ, rodiči předškolák září/říjen
- předání informací o způsobu práce s dětmi v MŠ a ZŠ, programy škol
- nabídka a seznámení rodičů s ESS
- zkušenosti z práce v 1. třídě - učitelky ZŠ, návody, náměty pro grafomotoriku, rozvoj myšlení pro předškoláky
- Podzimní setkání v MŠ – zavírání zahrady a uspávání broučků -
- broučkova stezka školní zahradou
- pohoštění dětí a rodičů
- vycházka s lampionky k lesu na Sychrák– uspávání broučků
- Vánoční setkání v MŠ, zpívání a koledování
- adventní setkání k příležitosti výročí 45 let od zahájení provozu MŠ
- společné zpívání koled s rodiči
- společná slavnost u stromečku, pohoštění
- Připravenost dětí na školu, školní zralost - leden
- přednáška psychologa – školní zralost, beseda o problematice
- doporučení dětských knih, hraček, pomůcek
- získávání a podávání informací o průběhu zápisu
- individuální konzultace
- Čteme dětem v MŠ - březen
- čtení rodičů v MŠ z oblíbené knihy
- Kouzelná zahrada - duben
- společné prožití odpoledne – akce pro děti a rodiče – ke Dni Země
- pohoštění
- Schůzka rodičů nových dětí – červen
- koncepční záměry, ŠVP, způsob práce, spolupráce, organizace
- adaptace a adaptační program
- vzájemné připomínky, dotazy, rady, náměty, prohlídka školy
- Loučení s předškoláky- červen
- pasování předškoláků
- program pro děti ke
- Den otevřených dveří pro rodiče – zima, jaro
- společné hry ve třídě
- informace pro rodiče
Provádět hovorové chvilky, konzultace a schůzky dle potřeby tříd, učitelek a rodičů.
Konzultace pro rodiče
Rodiče mají možnost individuálních konzultací s p. učitelkami pravidelně jednou týdně.
Pondělí od 15. 30 – 1. třída, 5. třída
Úterý od 15. 30 – 3. třída
Středa od 15. 30 – 2. třída, 4. třída