T.Č. 1. Vím, kde bydlím – od 5.5.2025
Charakteristika:
Přizpůsobování se změně prostředí, roli, podřizování se novým situacím, posilování prosociálního chování k ostatním lidem, rozvíjení interaktivních, komunikativních a kooperativních dovedností. Vedení k ochraně osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými. Vyjadřování očekávání, vyrovnávání se s novou životní situací.
Kompetence (to co by mělo dítě znát, vědět, mít zvládnuté na konci předškolního věku.
- Vnímá, že všechno na světě má vztah ke zdraví, buď ho podporuje, nebo poškozuje.
- Nemá obavu ze změny, přijímá ji jako běžnou součást života.
- Dovede vyvinout úsilí, pokud chápe smysl své činnosti, vytrvá u ní a dokončuje ji.
- Má zvnitřněnou potřebu řádu, aktivně se podílí na tvorbě pravidel. Přijatá pravidla se snaží plnit.
- Dovede se vyjádřit a domluvit s dětmi a dospělými.
Dílčí cíle (to čemu se dítě učí, k čemu jsou vedeny, co plní, co si osvojují při činnostech v průběhu dne):
- Vědět, že se tělo v průběhu času mění.
- Zdokonalovat koordinaci hrubé i jemné motoriky.
- Neodmítat zdravou výživu.
- Přijímat přiměřené množství potravy
- Znát, co mu pomáhá být zdravé a v bezpečí a co mu škodí, znát důsledky požívání některých látek pro zdraví.
- Poznat výjimky z řádu, ze série.
- Připravit, záměrně se soustředit na určitou dobu, uskutečnit a dokončit činnost.
- Vědět, že sdělení pocitů mu pomáhá.
- Hodnotit své chování i chování druhých.
- Chápat, co je pochybení a vědět že se má odpouštět.
- Cítit uspokojení z vlastního řečového projevu.
- Rozvíjet a kultivovat řečový projev.
- Umět srozumitelně vyjádřit myšlenku, formulovat otázku.
- Usilovat o správnou výslovnost.
- Vytvářet bohatou slovní zásobu.
- Chtít spolupracovat ve skupině a se skupinou.
- Znát dohodnutá pravidla chování ve skupině.
- Znát pravidla zdvořilého chování.
- Uplatnit svou dovednost ve prospěch společenství mateřské školy.
- Pozorovat přítomné děje kolem sebe a jejich změny, zjišťovat příčiny změn.
- Vědět, že vše se časem vyvíjí a proměňuje.
- Vědět, že každá lidská aktivita přináší důsledky a má přímý vztah ke zdraví přírody.
- Mít zájem podílet se na pozitivních změnách, které směřují k podpoře jeho zdraví, zdraví ostatních lidí a přírody.
Konkrétní plán činností je vyvěšen v šatnách jednotlivých tříd.