T.Č. Vím, kde bydlím – od 6.5.2024
Charakteristika:
Seznamování se s funkcí rodiny, právy, povinnostmi, zájmy a povoláním členů rodiny. Vytváření povědomí o místě, kde žiji (město, ulice, přírodní a sociální prostředí města, okolí školy, okolí bydliště), vytváření pozitivního vztahu a postojů k místu, kde žiji, seznamování se se zajímavostmi obce, tradicemi, zvyky slavnostmi. Zapojování se do aktivit ve třídě, škole, v obci, do zlepšování a ochrany okolního prostředí. Vytváření a uplatňování základů společenského chování, aktivní podílení se na změnách v podpoře zdraví lidí i přírody (péče o rostliny, zvířata, přírody, prostředí třídy, školy, obce). Posilování pozitivních vztahů a postojů k lidem, nejbližšímu sociálnímu prostředí, přírodě, k obci, státu.
Kompetence (to co by mělo dítě znát, vědět, mít zvládnuté na konci předškolního věku):
- Rozlišuje dobro a zlo a dovede obě etické kategorie vidět ve vztahu ke zdraví.
- Dovede sdělovat události a příhody, které se mu staly.
- Má vytvořené základní návyky společenského chování.
- Uvědomuje si, že každý má nějaká práva a povinnosti.
Dílčí cíle (to čemu se dítě učí, k čemu jsou vedeny, co plní, co si osvojují při činnostech v průběhu dne):
- Přijmout společenské normy osobní hygieny.
- Samostatně se chovat při stolování, kulturně stolovat.
- Samostatně uspokojovat tělesné potřeby podle individuálně pociťované potřeby (míry) společensky přijatelnou formou.
- Všímat si věcí, lidí a dějů kolem sebe, sdělovat, čeho si všimlo.
- Vytvářet bohatství představ.
- Vědět, že sdělení pocitů mu pomáhá.
- Cítit uspokojení z vlastního řečového projevu.
- Hodnotit své chování.
- Umět se představit.
- Dodržovat základní společenské normy komunikace.
- Znát pravidla chování v různém prostředí.
- Znát pravidla zdvořilého chování.
- Akceptovat kompetentní autoritu.
- Vědět, co jednotliví členové rodiny pro ostatní v rodině dělají, co umí udělat samo.
- Vědět, že mateřská škola je společenství, ve kterém platí dohodnutá pravidla.
- Respektovat dohodnutá pravidla chování v mateřské škole.
- Respektovat pravidla soužití.
- Vnímat krásu kulturního dědictví.
- Vnímat krásu jako jeden z projevů zdraví přírody.
- Vědět, že každá lidská aktivita přináší důsledky a má přímý vztah k jeho zdraví a zdraví ostatních.
Konkrétní plán činností je vyvěšen v šatnách jednotlivých tříd.