T.Č. 1: Zvládám, co život přináší – od 27. 11. 2023
Charakteristika:
Upevňování a rozvíjení schopností, vědomostí a dovedností. Uvědomování a osvojování svých vlastností a rolí. Zapojování se do aktivit ve třídě, škole, vedení ke spolupráci, vzájemná pomoc a toleranci, hodnocení chování svého i druhých. Podporování rozvoje a kultivace mravního estetického vnímání, cítění a prožívání. Vedení dětí k využití vlastních schopností a dovedností ve prospěch ostatních a okolí, vedení dětí k aktivní podpoře zdraví společenství, společnosti a přírody.
Kompetence (to co by dítě mělo znát, vědět, mít zvládnuté na konci předškolního věku):
- Rozvíjí své poznávací funkce a dovednosti.
- Odhaduje rizika ohrožující jeho zdraví a bezpečnost.
- Dovede požádat o pomoc, když je v nouzi.
- Dovede zvládnout jednoduché zátěže a překážky.
- Má zájem pochopit jevy kolem sebe, ptá se.
Dílčí cíle (to čemu se dítě učí, k čemu jsou vedeny, co plní, co si osvojují při činnostech v průběhu dne):
- Odhadovat rizika ohrožující jeho bezpečnost.
- Znát pravidla bezpečného chování chodce v dopravním provozu.
- Zvažovat situaci z hlediska bezpečí.
- Odhadovat, kdy potřebuje pomoc dospělého.
- Chápat souvislost mezi příčinou a následkem při ochraně zdraví.
- Chápat rozdíl mezi skutečností zobrazovanou, reálnou a symbolickou.
- Mít bohatě rozvinutou fantazii.
- Opakovat zpaměti jednoduché série psychomotorických úkonů.
- Orientovat se v čase.
- Pochopit a zapamatovat si krátký literární text, příběh.
- Poznat shodu, podobnost, rozdíl.
- Poznat výjimky z řádu, ze série.
- Připravit, záměrně se soustředit na určitou dobu, uskutečnit a dokončit činnost.
- Rozlišit a pojmenovat vlastnosti a kvalitu věcí a vztahy mezi nimi (barva, tvar, povrch, množství, velikost, druhy materiálu...).
- Rozlišovat směry a vzdálenosti, orientovat se v prostoru.
- Skládat části do celků a rozkládat celek na části.
- Všímat si věcí, lidí a dějů kolem sebe, sdělovat, čeho si všimlo.
- Vytvářet bohatství představ
- Vytvářet logické souvislosti a celky.
- Záměrně vnímat a znát názvy věcí, jevů a rozumět obsahu názvů.
- Znát základy práce s počítačem.
- Rozlišit činnosti, které může dělat samo a které mohou vykonávat jen dospělí.
- Rozlišit žalování od potřeby informovat dospělého.
- Akceptovat kompetentní autoritu.
- Vědět, že když problém přesahuje jeho síly, má požádat o pomoc.
- Chtít spolupracovat ve skupině a se skupinou.
- Vědět, že mateřská škola je společenství, ve kterém platí dohodnutá pravidla.
- Uplatnit svou dovednost ve prospěch společenství mateřské školy.
- Znát cestu z domova do mateřské školy.
- Aktivně hledat řešení.
- Mít zájem podílet se na pozitivních změnách, které směřují k podpoře jeho zdraví, zdraví ostatních lidí a přírody.
- Odhalovat rizika i přínosy zvažovaných řešení.
Konkrétní plán činností je vyvěšen v šatnách jednotlivých tříd.