T.Č. 1. Začínáme po prázdninách se Sluníčkem – od 29.9.2025
Charakteristika:
Seznamování se a orientace v prostředí třídy, školy, okolí MŠ. Poznávání svých možností, schopností, vědomostí
a dovedností, upevňování návyků. Vytváření pravidel ve třídě, upevňování dodržování pravidel ve třídě, v MŠ. Zapojování se do aktivit ve třídě, škole, vedení ke spolupráci, vzájemná pomoc a toleranci, hodnocení chování svého i druhých. Vedení k pochopení různosti názorů, vlastností, dovedností pocitů, postojů a chování ostatních.
Kompetence (to co by mělo dítě znát, vědět, mít zvládnuté na konci předškolního věku
- K problémům přistupuje aktivně, organizuje své činnosti, nečeká, že jeho problémy bude řešit někdo jiný.
- V běžných životních situacích předvídá následky a přijímá konkrétní důsledky svým činů, svého chování.
- Komunikuje, dokáže se dohodnout i v případě problémové situace.
- Chápe, že svým chováním a skutky nemá omezovat druhého, dbá pravidel soužití.
- U druhých respektuje a toleruje potřeby a individuálně odlišné způsoby jejich uspokojování.
Dílčí cíle (to čemu se dítě učí, k čemu jsou vedeny, co plní, co si osvojují při činnostech v průběhu dne):
- Chápat souvislost mezi příčinou a následkem při ochraně zdraví.
- Chovat se s empatií a respektem k citovému životu svému i druhých.
- Uvědomovat si různost projevů citového života.
- Mít a hájit svůj názor.
- Chovat se odpovědně.
- Chovat se autenticky.
- Hodnotit své chování.
- Své chování přizpůsobovat sociálnímu prostředí, uvědomovat si různé sociální role.
- Chápat, co je pochybení a vědět že se má odpouštět.
- Uznávat práva druhých.
- Chápat, že lidé jsou různí a chovají se různě.
- Chtít porozumět projevu druhých.
- Dodržovat základní společenské normy komunikace.
- Umět srozumitelně vyjádřit myšlenku, formulovat otázku.
- Záměrně naslouchat.
- Chtít spolupracovat ve skupině a se skupinou.
- Vědět, že je více možností řešení konfliktů.
- Znát dohodnutá pravidla chování ve skupině.
- Projevit porozumění a cit (empatii) pro potřeby a zájmy druhého.
- Vědět, co jednotliví členové rodiny pro ostatní v rodině dělají, co umí udělat samo.
- Respektovat dohodnutá pravidla chování v mateřské škole.
- Respektovat pravidla soužití.
- Přizpůsobit své chování tak, aby jeho důsledky nepoškodily zdraví těch společenství, v nichž žije.
- Vnímat rozdílnost jedinců ve společenství jako hodnotu.
- Vnímat odlišnosti jako přirozený stav.
- Aktivně hledat řešení.
Konkrétní plán činností je vyvěšen v šatnách jednotlivých tříd.