T.Č. 1. Objevujeme a poznáváme krásu kolem nás - od 31.3.2025
Charakteristika:
Vytváření pravdivého obrazu o sobě, svých potřebách, pocitech, možnostech, schopnostech a dovednostech, umět je vyjádřit, prosadit, uplatnit se. Vyjadřování a uspokojování potřeb. Přizpůsobování se sociálnímu chování a prostředí, příprava na roli školáka. Seznámení se s prostředím ZŠ, režimem, pravidly, novou rolí, novými povinnostmi, potřebami. Vedení k ochraně a zlepšování prostředí, rozvíjení schopností, přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí a změnám.
Kompetence (to co by mělo dítě znát, vědět, mít zvládnuté na konci předškolního věku.
- Ví, že když řešení problémů přesahuje jeho síly, má se obrátit o pomoc na osobu ze svého nejbližšího okolí.
- Řeší jednoduché problémy, má představu o tom, že většinu problémů může vyřešit více způsoby.
- Má vytvořeny základní návyky sebeobsluhy a osobní hygieny.
- Dovede označit svoje potřeby (tělesné, psychické, sociální, etické), přizpůsobit jim své chování.
- Je schopno elementární spolupráce ve dvojici, ve skupině dětí.
Dílčí cíle (to čemu se dítě učí, k čemu jsou vedeny, co plní, co si osvojují při činnostech v průběhu dne):
- Uspokojovat osobní potřebu pohybu.
- Ztotožnit se s podobou svého těla a s vlastním pohlavím.
- Mít potřebu čistého zevnějšku a úpravy.
- Samostatně se chovat při stolování, kulturně stolovat.
- Samostatně dodržovat pravidla a postupy osobní hygieny a sebeobsluhy.
- Znát způsoby a prakticky zvládat úkony osobní hygieny a sebeobsluhy.
- Samostatně uspokojovat tělesné potřeby podle individuálně pociťované potřeby (míry) společensky přijatelnou formou.
- Odhadovat rizika ohrožující jeho bezpečnost.
- Odhadovat, kdy potřebuje pomoc dospělého.
- Přistupovat tvořivě ke skutečnosti.
- Záměrně vnímat a znát názvy věcí, jevů a rozumět obsahu názvů.
- Rozlišit činnosti, které může dělat samo a které mohou vykonávat jen dospělí.
- Snižovat závislost na dospělém.
- Vážit si sebe pro to, co umím.
- Chovat se autenticky.
- Hodnotit své chování i chování druhých.
- Chtít porozumět projevu druhých.
- Rozumět projevům neverbální komunikace.
- Rozlišit žalování od potřeby informovat dospělého.
- Vědět, že když problém přesahuje jeho síly, má požádat o pomoc.
- Vědět, že je více možností řešení konfliktů.
- Znát dohodnutá pravidla chování ve skupině.
- Znát pravidla zdvořilého chování.
- Chtít spolupracovat ve skupině a se skupinou.
- Vyvodit některé důsledky ze situací, dějů kolem něj, přizpůsobit tomu své chování.
- Odhalovat rizika i přínosy zvažovaných řešení.
Konkrétní plán činností je vyvěšen v šatnách jednotlivých tříd.