T.Č. 1. Poznávám svoje tělo – od 3.11.2025
Charakteristika:
Získávání poznatků o těle a smyslech, potřebách, získávání dovedností. Seznamování se s fázemi života, získávání poznatků o vývoji těla a změnách v průběhu života. Vyjadřování svých pocitů, rozlišování a pojmenovávání vlastností, vztahů a kvality věcí pomocí smyslů, poznávání vlastních schopností, dovedností. Vedení dětí k sebehodnocení. Rozvíjení schopnosti sebeovládání, vyjadřování pocitů, dojmů, poznatků. Podporování sebepoznávání a sebedůvěry. Rozvíjení a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání. Seznamování s otázkami vzniku, průběhu a zániku života.
Kompetence (to co by mělo dítě znát, vědět, mít zvládnuté na konci předškolního věku
- Má základní poznatky o lidském těle a jeho hlavních funkcích.
- Vnímá, že člověk může mít potíže se zdravím tělesným, ale také duševním a že tyto potíže spolu mohou souviset.
- Je zvídavé, má touhu poznávat.
- Poznáváním sebe sama vytváří pravdivý obraz o sobě, o své identitě, vlastnostech (temperament), sklonech a schopnostech.
Dílčí cíle (to čemu se dítě učí, k čemu jsou vedeny, co plní, co si osvojují při činnostech v průběhu dne):
- Rozvíjet všechny smysly.
- Znát názvy částí těla, smyslových orgánů, některých vnitřních orgánů a jejich funkce.
- Ztotožnit se s podobou svého těla a s vlastním pohlavím.
- Rozlišovat bolest a lokalizovat ji.
- Mít povědomí o proměně těla nemocí, úrazem.
- Chtít rozumět okolnímu světu, tomu co vidí, slyší, hmatá, pociťuje...
- Zajímat se o lidské činnosti a dostupná povolání a vytvořit si o nich konkrétní představu.
- Záměrně vnímat a znát názvy věcí, jevů a rozumět obsahu názvů.
- Mít představu, že city souvisí s tělesnými projevy.
- Mít představu o tom, jak vypadá a jakého je pohlaví.
- Vážit si sebe pro to, co umím.
- Uznávat práva druhých.
- Umět srozumitelně vyjádřit myšlenku, formulovat otázku.
- Vědět, jak přichází dítě na svět.
- Vědět, kdo všechno patří do rodiny, znát nejbližší příbuzenské vazby.
- Znát činnosti členů užší rodiny v zaměstnání i doma.
- Orientovat se v prostoru, v každodenním provozu mateřské školy a v činnostech jednotlivých zaměstnanců.
- Vědět o místních tradicích, zvycích a slavnostech.
- Vědět o zajímavostech, pamětihodnostech obce.
- Vědět, že vše se časem vyvíjí a proměňuje.
- Zajímat se o odpovědi i na otázky přesahující běžný lidský život-co bylo, co bude pak.Konkrétní plán činností je vyvěšen v šatnách jednotlivých tříd.