T.Č. 1: T.Č. 1: Cestujeme po světě od 6.1.2025
Charakteristika:
Seznamování s planetou, se státy, lidskými rasami, s etniky a jejich kulturami. Seznamování se s lidmi s tělesnými, smyslovými a citovými odlišnostmi, respektování jejich odlišností, vedení k toleranci, spolupráci a pomoci. Vytváření postojů, vedení k aktivní ochraně planety, státu, obce a místu, kde žiji.
Kompetence (to co by mělo dítě znát, vědět, mít zvládnuté na konci předškolního věku):
- Uvědomuje si, že lidé jsou různí a liší se podle řady znaků (pohlaví, věku, jazyka, kultury, etnika, rasy, náboženství, sociálního zázemí, životní úrovně).
- Je ochotno vysvětlovat svůj názor i naslouchat druhým.
- Chce poznávat své okolí, svět.
- Chová se vstřícně a je ochotné pomoci tam, kde je třeba, zvládá jednoduché činnosti v péči o nejbližší prostředí a potřeby druhých.
Dílčí cíle (to čemu se dítě učí, k čemu jsou vedeny, co plní, co si osvojují při činnostech v průběhu dne):
- Rozvíjet všechny smysly.
- Všímat si věcí, lidí a dějů kolem sebe, sdělovat, čeho si všimlo.
- Chtít rozumět okolnímu světu, tomu co vidí, slyší, hmatá, pociťuje.
- Orientovat se v čase.
- Rozlišovat směry a vzdálenosti, orientovat se v prostoru.
- Všímat si věcí, lidí a dějů kolem sebe, sdělovat, čeho si všimlo.
- Záměrně vnímat a znát názvy věcí, jevů a rozumět obsahu názvů.
- Rozlišit a pojmenovat vlastnosti a kvalitu věcí a vztahy mezi nimi (barva, tvar, povrch, množství, velikost, druhy materiálu...).
- Chovat se s empatií a respektem k citovému životu svému i druhých.
- Snižovat závislost na dospělém.
- Chápat, že lidé jsou různí a chovají se různě
- Chápat, že rozmanitost lidských ras a kultur jsou hodnotami.
- Vnímat lidi s jejich odlišnostmi tělesnými, rasovými, kulturními a povahovými jako přirozený stav.
- Mít rozvinutou potřebu svobody.
- Záměrně naslouchat.
- Přijímat svět pozitivně.
- Postarat se o sebe a o druhé podle svých sil.
- Vytvořit pozitivní vztah k mateřské škole.
- Vytvořit vztah k obci, vlasti jako k místu, kam patří.
- Vědět, ve které obci a zemi žije.
- Vnímat estetické hodnoty obce i okolí
- Znát instituce v okolí mateřské školy a bydliště a jejich účel.
- Mít povědomí o existenci planety Země jako součásti vesmíru.
- Vykonávat jednoduché činnosti podporující zdraví těch společenství, v nichž žije.
- Vědět o různorodosti kultur, ras, etnik.
- Vnímat odlišnosti jako přirozený stav.
- Vědět o rozmanitosti krajiny, počasí, přírody.
Konkrétní plán činností je vyvěšen v šatnách jednotlivých tříd.